Tekakor



Nu har jag bakat bröd för första gången. Har tänkt att göra det hur många gånger som helst, har till och med köpt hem ingredienser (?), men NU blev det av! Jag är så jäkla slut. Har hållt på i ca 3timmar. 1000 vuxenpoäng till mig!

·3dl havregryn
·1/2 lit vatten
·1tsk salt

Detta blir alltså gröt, som sedan ska stå och svalna.


·100g jäst
·100g smällt margarin
·1dl sirap
·2 1/2 dl mjölk
·2 1/2 dl vatten
·16-17dl vetenjöl

Smält margarin. Häll sedan i mjölk och låt det stå tills du fått en fingerljummen temperatur. Smula sedan ner jästen och rör om. Häll i all sirap och sedan vattnet. Häll sedan i mjölet och låt det bli en smet. Sist av allt ska du ha ner gröten och rör om till en enda smet. Låt det sedan stå och jäsa i 30min. När du sedan har gjort "bollarna" och plattat till dom lite granna skall du låta dom jäsa under en kökshanduk i 30min. Stick håll med en gaffel och stoppa dom sedan i ungnen och låt dom vara där i 10min. När dom gräddats färdigt ska du pensla dom med vatten.

Ungn: 250grader

Har jag gjort rätt mamma? ;)

Kommentarer
Postat av: mamma

Duktig du är gumman! Du har gjort helt rätt och tekakorna ser jättegoda ut. Men det ska stå havregryn och inte hafrefryn = ). Kramar

2009-10-13 @ 19:49:43
Postat av: Amanda

Oj det blev visst fel, haha ;)Kram kram

2009-10-13 @ 20:01:02
Postat av: sara

Duktigt! :) Såg riktigt gott ut och jag måste prova det där :)

2009-10-13 @ 21:02:44
URL: http://sarasandman.blogg.se/
Postat av: Carriz

ååh vad gott det såg ut. SNART måste vi ses amanda. Puss<3

2009-10-14 @ 14:18:58
URL: http://carolinegrinde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0